Arjantin’de Bulunan Dinozorun Kemikleri Asfalt Yolu Kırdı

Yaklaşık 90 milyon yıl önce, 30 metre uzunluğunda devasa bir dinozor, günümüzde Arjantin’in Patagonya bölgesi olan yerden geçiyordu.

Boyut karşılaştırması için bir kürek yanında Chucarosaurus diripienda’nın femurlarından biri. Femur kemiği 1.9 metre uzunluğunda. C: Nicolas Chimento

Arjantin’deki paleontologlar, yaklaşık 90 milyon yıl önce yaşadığı sırada 30 metre boylarındaki devasa uzun boyunlu bir dinozorun kalıntılarını keşfettiler.

Bu muazzam dinozoru incelemek pek kolay olmadı. Uzun boyunlu dinozorların en büyüğü olan titanozorun fosilleri o kadar ağırdı ki, araştırmacılar otoburun kalıntılarını incelenmek üzere Buenos Aires’e taşırken bir trafik kazasına neden oldular.

(İlgili: Hindistan’da Yumurtalarla Dolu Titanozor Yuvaları Bulundu)

Buenos Aires’teki Bernardino Rivadavia Doğa Bilimleri Müzesi’nde bir paleontolog ve Arjantin Ulusal Araştırma Konseyi’nden (CONICET) bir araştırmacı olan çalışmanın kıdemli yazarı Fernando Novas, “Ağırlık aracın dengesini bozdu ve bir kazaya neden oldu.” diyor.

“Şans eseri kimse ciddi şekilde yaralanmadı ve havada uçan bu dinozorun kemikleri o kadar sertti ki zarar görmedi. Aksine yolun asfaltını kırdı.”

Araştırmacılar, koruyucu bir alçıyla kaplanmış devasa bir Chucarosaurus diripienda fosilini kaldırıyor. C: Julieta De Pasqua

Bu kaza, dinozorun bilimsel ismine ilham verdi: Chucarosaurus diripienda. Bölgenin yerel dili Quechua’da “Chucaro”, “sert ve boyun eğmez hayvan”, Latince “diripienda” ise “karışmış” anlamına geliyor.

2018’de Paleontologlar, Río Negro eyaletindeki Patagonya bozkırlarının tepelerine dağılmış ve yarı gömülü Chucarosaurus diripienda fosillerini keşfettiler. Fosil yedi farklı kemik içeriyordu: hem ön ayağından (humerus, radius, metacarpus dahil) hem de kalçadan (ischium) ve arka bacaktan (femur, tibia ve fibula).

Novas, “Kemikler o kadar ağırdı ki, birkaç kişi tarafından santim santim hareket ettirilmeleri gerekiyordu.” diyor.

Araştırma ekibi, titanosaur Chucarosaurus diripienda’nın çıkarılmış fosillerinin yanında duruyor. C: Fernando Novas

Novas, Kretase dönemin ortasındaki yaşamı boyunca Chucarosaurus diripienda‘nın 27 ila 36 metrik ton ağırlığında olduğunu söylüyor. “Bununla birlikte, Patagotitan, Argentinosaurus veya Notocolossus gibi 63,5 metrik ton ağırlığında olabilecek en büyük ve en devasa dinozorlardan biri olmaktan çok uzak”

Bu arada, şimdiye kadar kaydedilen en uzun dinozor, muhtemelen yaklaşık 150 milyon yıl önce günümüzdeki Batı Amerika’da yaşayan ve muhtemelen 39 metreyi aşan Supersaurus’tu.

Yeni tanımlanan orta Kretase dinozoru Chucarosaurus diripienda muhtemelen yaklaşık 30 metre uzunluğundaydı. C: Sebastian Rozadilla

Chucarosaurus diripienda son derece uzundu ve bu uzunluğu avantajına kullandı. Novas, “Uzun boynu, ağaçların tepesindeki yapraklarla beslenmesini sağlıyordu ve uzun kuyruğu, çevresinde pusuda bekleyen büyük etobur dinozorların saldırılarına karşı etkili bir silah olabilirdi.” diyor.

Live Science. 21 Mayıs 2023.

Makale: Agnolin, F. L., Riga, B. J. G., Rolando, A. M. A., Rozadilla, S., Motta, M. J., Chimento, N. R., & Novas, F. E. (2023). A new giant titanosaur (Dinosauria, Sauropoda) from the Upper Cretaceous of Northwestern Patagonia, Argentina. Cretaceous Research, 146, 105487.