Alerji, Yünlü Mamutların Yok Oluşunda Rol Oynadı

Yeni bulgular, yünlü mamutların neslinin tükenmesinde, eş bulmalarını zorlaştıran alerjilerin kısmen sorumlu olduğunu öne sürüyor.

(C: Unsplash)

Kimyager ve zoologlardan oluşan bir ekip, yünlü mamutların neslinin tükenmesinin nedenlerinden birinin, eş bulmalarını zorlaştıran alerjilerin başlaması olduğunu gösteren kanıtlar buldu.

“Earth History and Biodiversity” dergisinde yayımlanan makalede ekip, donmuş mamutların doku örneklerinde buldukları antikor ve alerjenlerin, bu büyük hayvanların koku alma duyusunu kaybetmeleri nedeniyle eş bulmada zorluk çekmiş olabileceğini gösterdiğini açıkladı.

Önceki araştırmalar, modern fillerle akraba olan yünlü mamutların bir zamanlar Kuzey Amerika, Asya ve Avrupa’nın kuzey bölgelerinde yaşadığını ve yaklaşık 4.000 yıl önce soylarının tükendiğini göstermişti. Türün yok oluşunu inceleyen çalışmalar, bunun büyük olasılıkla iklim değişikliği ve insanların avlanmasının olası bir kombinasyonu olduğunu öne sürüyor.

(İlgili: Son Yünlü Mamutları Öldüren Neydi?)

Bu yeni çalışmada, araştırma ekibi başka bir olası nedeni daha öneriyor: polen alerjileri, burunlarının tıkanmasına yol açarak mamutların koku almasını zorlaştırmış, bu da potansiyel eşleri bulmalarını güçleştirmiş olabilir. Araştırmacılar, koku alma duyusunun modern filler için çok önemli olduğunu, bu olmadan fillerin yiyecek ve su bulmakta ve potansiyel eşleri tespit etmekte zorlanacaklarını belirtiyorlar.

Bu eski tür hakkında daha fazla bilgi edinmek için araştırma ekibi, Sibirya’da bulunan donmuş mamutlardan aldıkları çok sayıda doku örneğini inceledi. Enfeksiyonlarla savaşmak için kullanılan antikorların kanıtlarını buldular. Ayrıca, mamutların soluduğu havaya karışmış olabilecek polenle uyumlu organik bileşikler de buldular.

Araştırmacılar, bu iki bulgunun birlikte, mamutların alerjilerden muzdarip olduğunu gösterdiğini öne sürüyorlar. Ayrıca, bu tür alerjilerin yiyecek, su ve potansiyel eşleri bulmayı çok zorlaştıracağını belirtiyorlar.

Araştırma ekibi ayrıca, yünlü mamutların neslinin tükenmesinin, gezegenin ısındığı bir dönemde gerçekleştiğini ve bunun mamutların yaşadığı yerlerde daha önce yetişmeyen bitkilerin yetişmesine olanak sağladığını, bu bitkilerin havaya polen saldığını ve orada yaşayan hayvanlara solunum ve koku alma sorunları yaşattığını belirtiyor.

Buldukları kanıtların, yünlü mamutların neslinin tükenmesinin üçüncü bir nedeni olarak alerjilerin olasılığına işaret ettiğini öne sürüyorlar.

Makale: Zilberstein, G., Zilberstein, S., Righetti, P. G., Cunsolo, V., Tikhonov, A., Bublichenko, A. (2024). Sense of smell reduction as factor for mammoth’s and other mammals extinction. Immunoglobulins as possible markers. Earth History and Biodiversity, 1, 100008.