100 Milyon Yıllık Dev Deniz Sürüngeni Fosili Bulundu

Avustralya’da, ülkenin ilk uzun boyunlu deniz sürüngeni olan ilk elasmosaur’un, kafası hâlâ vücuduna bağlı halde fosili keşfedildi.

Avustralya, Queensland’de bulunan bir elasmosaur’un kafatası. C: Queensland Müzesi

Hayvanın yaklaşık 100 milyon yaşında bir yavru olduğuna inanılıyor ve Queensland Müzesi’nden paleontologlar tarafından ortaya çıkartıldı.

Queensland Müzesi’nin paleontoloji bölümü kıdemli küratörü Espen Knutsen, “Bu fosili gördüğümüzde çok heyecanlandık. Bu, deniz paleontolojisinin Rosetta Taşı gibi, Kretase dönemi Avustralya’sındaki uzun boyunlu plesiosaurların çeşitliliğini ve evrimini çözmenin anahtarı olabilir.” diyor.

“Daha önce hiçbir zaman vücudu ve kafayı bir arada bulamadık ve bu, bu alanda gelecekteki araştırmaların anahtarı olabilir.”

(İlgili: Kılıç Dişli Canavarlar, Büyük Ölüm’den Sağ Çıkmış)

Söz konusu fosili batı Queensland’de bulan kişi, Cassandra Prince adlı bir kişiydi. Hayvana onun onuruna “Little Prince – Küçük Prens” adı verildi.

Elasmosaur’lar, yüz milyonlarca yıl önce okyanusta yüzen ve dinozorlar ile bir arada var olan, plesiosaur adı verilen bir deniz sürüngenleri grubunun parçasıydı.

Kretase döneminde (145.5 ila 65.5 milyon yıl önce), geniş, sığ bir deniz, Avustralya’nın Queensland kentinde şu anda kurak olan araziyi kaplıyordu. Bu su, plesiosaurlar ve ichthyosaurlar dahil olmak üzere çeşitli deniz sürüngenlerine ev sahipliği yapıyordu. Dolayısıyla günümüzde bu bölgede fosil keşifleri yaygın.

Beş ila yedi metre uzunluğundaki genç elasmozor, ölmeden önce henüz tam olarak büyümemişti. C: Muhafız

Queensland Müzesi paleontoloji araştırma görevlisi Christina Chiotakis, uzun boyunları, yüzgeçleri, küçük kuyrukları ve büyük gövdeleri ile Elasmosaur’ların “çok tuhaf hayvanlar” olduğunu söylüyor. Vücutları yaklaşık 13 metre uzunluğa ulaşabiliyordu, ancak “Küçük Prens” daha küçüktü ve yaklaşık 6 metre ölçülerindeydi.

Bu hayvanlar öldüklerinde, vücutları gazla şişti ve okyanusun yüzeyine yükseldi, burada leş yiyiciler onları yedi ve genellikle kafalarını vücutlarından ayırıp parçaladı. Daha sonra uzun boyunları nedeniyle, vücutları ve kafalarının aynı noktaya batma ihtimali çok düşüyordu.

Queensland Müzesi’nden Espen Knutsen, “Çok, çok nadiren bir vücudu kafasıyla birlikte bulabilirsiniz. Boyunlarınn ucundaki başları, vücuttan çok uzakta olduğu için, iskeletin geri kalanından ayrılan ilk şeylerden biri bu bölüm oluyor.” diyor.

Knutsen, yeni keşfedilen ve vücudunun arka yarısı eksik olan Elasmosaur’un, bir kronosaur tarafından parçalanmış olabileceğini ve delinmenin hayvanın hızla dibe batmasına neden olabileceğini teorileştiriyor.

Knutsen, araştırma ekibinin, hayvanın diyeti ve yaşam alanı hakkında daha fazla şey belirleyip belirleyemeyeceklerini görmek için yaratığın kafasını Bilgisayarlı Tomografi taraması yapmayı ve dişlerinin kimyasına bakmayı planladığını söylüyor.

Queensland Müzesi CEO’su Jim Thompson, “Tüm bu parçaları bir araya getirmek, Dünya’nın nasıl evrimleştiğine dair gerçekten harika bir hikaye anlatıyor. Bu bize, bu tür hayvanların biyodinamiklerini, nasıl hareket ettiklerini, ne tür ortamlarda bulunmaları gerektiğini ve iskeletlerinin nasıl olduğunu anlama konusunda birçok bilgi veriyor.” diyor.

Smithsonian Magazine. 7 Aralık 2022.