İnkaların Kurban Ettiği Çocuk Mumyanın Genetik Tarihi Çözüldü

Arjantin’de bir dağda bulunan ve 500 yıl önce kurban edilen çocuk mumyasının gen yapısı kısmen çözüldü.

İnkaların Kurban Ettiği Çocuk Mumyanın Genetik Tarihi Çözüldü

İnka uygarlığı tarafından 500 yıl önce ayinle kurban edilen erkek çocuğun sadece anneden geçen mitokondriyal DNA’sı incelendi.

Yedi yaşındaki çocuğun Güney Amerika’da İspanyol fethinden sonra neredeyse tamamen yok olan bir yerli kabileden olduğu, yaşayan en yakın akrabalarının ise bugün Peru ve Bolivya’da bulunduğu belirlendi.

Scientific Reports adlı dergide yayımlanan araştırmaya göre, ilk kez bir İnka mumyasının mitokondriyal DNA’sı tamamen incelendi.

İspanyol araştırmacılar, genetik veri tabanlarındaki yüzbinlerce örnekle karşılaştırdıkları çocuk DNA’sının ender görülen bir gen yapısına sahip olduğunu belirlediler.

Buna göre çocuk mumyanın DNA’sı, İnkalardan çok önce And Dağları’nda hüküm süren Wari İmparatorluğu’ndan bir kişi ile günümüzde Peru ve Bolivya’da yaşayan üç kişininki ile eşleşti.

Araştırma ekibine başkanlık eden Antonio Salas, bu genetik soydan gelenlerin büyük olasılıkla İnkalar zamanında yaygın olduğunu, ancak bugün neredeyse tamamen ortadan kalktığını söyledi.

Profesör Salas, bu benzersiz antropolojik özelliği ve iyi korunmuş olması dolayısıyla ‘çok özel’ diye nitelediği çocuk mumya üzerinde çalışmalarını sürdüreceklerini belirtti.

İnka Kurban Ayinleri

İnka kültüründe ‘capacocha’ denilen kurban ayinlerinde saf varlıklar olarak kabul edildikleri için çocuklar tercih edilirdi.

Rahipler, yüksek bir dağa götürdükleri çocukların acı ve korkusunu geçirmek için sarhoş edici bir içecek verir, ardından ya öldürür ya ölüme terk ederdi.

DNA’sı incelenen çocuk da, 1985’te Arjantin’in Aconcagua dağında, dağcılar tarafından bulundu. Bedeni bezlere sarılmıştı, etrafında da altı küçük heykel vardı.

Bbc.com