Neolitik Toplu Mezarda Akrabalar Ve Şiddet Mağdurları Birlikte Gömülmüş

İspanya’daki 6,000 yıllık bir Neolitik mezarda yakın akraba olan bir yerel topluluktan 47 kişinin birlikte gömüldüğü keşfedildi. Araştırma PLOS ONE dergisinde yayınlandı.

Megalitik Alto de Reinoso anıt mezarının orjinal halinin canlandırması (Görsel: HÉCTOR ARCUSA MAGALLÓN)

Neolitik insanların Avrupa’ya yeni ölü gömme ritüelleri getirdiği düşünülüyor. Bu ritüeller arasında, çok uzun bir süre boyunca toplu mezar alanı ve ritüeller için bir toplantı yeri olarak kullanılacak megalitik mezarlar inşa etmek de bulunuyordu.

Bu araştırmanın yazarları, genetik inceleme, izotop analizi, ve kemik analizi gibi yöntemler kullanarak, Kuzey İspanya’daki Alto de Reinoso’da bulunan bir megalitik anıt mezarı inceledi, ve burada yaşamış topluluk hakkında bilgiler edinmeye çalıştı.

Araştırmacılar, yüz yıllık bir süre içinde mezara en az 47 yetişkin ve ergenlik çağında genç insanın gömüldüğünü tespit etti.

DNA ve izotop analizi, mezarda, yakın akraba ilişkileri olan yerel bir topluluğa ait bir dizi ailenin gömülü olduğunu ortaya çıkardı. Bu bireyler büyük ihtimalle tahıl ürünleri, ve bir ihtimal koyun ve keçi yetiştiriyordu.

Görselde neolitik toplu mezarın üstüste duran farklı seviyeleri görülüyor. Aynı genetik profile sahip bireyler kırmızı, yeşil, mor, sarı gibi renklerle belirtilmiş. (Görsel: Héctor Arcusa Magallón.)

Toplu Mezarın Üç Farklı Seviyesi

Mezarın en altındaki bireyler genetik olarak birbirine daha yakındı ve bazı örneklerde aile bireyleri yanyana gömülmüş gibi görünüyordu.

Bir üstteki seviyedeki neredeyse tüm iskeletlerde bazı uzuvların ve kemikler, ve özellikle kafatasları eksikti. Bu da mezarın kullanımında bir değişiklik olduğunu düşündürüyor.

Yazarlar çıkarımlarını bu dönemdeki Neolitik toplumların genel özelliklerini göz önüne olarak yapsa da, bu araştırmanın bu topluluk üzerinde yapılan ilk detaylı araştırma olduğunu ekliyor.

Makalenin ilk yazarı Kurt W. Alt “Topluluğun yaşam tarzı, demografiği, sağlık durumu, beslenme ve geçinmesi, ve genetik özellikleri üzerine toplanan tüm veriler, bu dönemdeki yerleşik çiftçilerin yaşam tarzına uyuyor” diyor.

Alt “Topluluğun üyeleri için breysel mezarlar yerine toplu bir mezar odasının benimsenmiş olması, sosyal kimliklerde önemli değişikliklerin olduğunu gösteriyor” diye ekliyor.

PLOS.org