İlk Defa Antik İnsan Türlerinin Bir Melezi Bulundu

40.000 yıl öncesine kadar, Avrasya’da en azından iki grup yaşıyordu: batıda Neandertaller ve doğuda Denisovalılar. Şimdi ise araştırmacılar, Sibirya’da bulunan bir bireyin genomunu diziledi ve annesinin bir Neandertal, babasının ise bir Denisovalı olduğunu keşfetti.

Denny adı verilen birey, Neandertal atalarından kromozomlar almıştı. C: Christopher Rynn/University of Dundee

Denisovalılar, Neandertallerle beraber, şu anda yaşayan modern insanların en yakın soyu tükenmiş akrabaları olma özelliğini taşıyor.

Araştırmanın üç yazarından biri olan Viviane Slon, “Önceki araştırmalardan Neandertallerin ve Denisovalıların arada bir çocuk sahibi olmaları gerektiğini biliyorduk. Ancak bu iki farklı türün bir melezi bulacak kadar şanslı olabilceğimizi hiç düşünmemiştim.” diyor.

(Melanezyalılar, Bilinmeyen Bir İnsan Türünün DNA’sını Taşıyor)

Denny adı verilen söz konusu antik birey, sadece tek bir küçük kemik parçasından biliniyor.

Toronto Üniversitesi’nden Bence Viola, “Parça, uzun bir kemiğin parçası ve burdan yola çıkarak bireyin en az 13 yaşında olduğunu tahmin edebiliriz.” diyor.

Neandertal bir anneye ve Denisovalı bir babaya sahip olduğu tespit edilen bu kemik parçası, 2012 yılında Denisova Mağarası’nda bulunmuştu. C: T. Higham, University of Oxford

Kemik parçası, arkeologlar tarafından 2012 yılında, Sibirya’daki Denisova Mağarası’nda bulunmuştu. Protein kompozisyonuna dayanarak hominin kemiği olarak tanımlandıktan sonra genetik analizler için Leipzig’e gönderilmişti.

Araştırmanın eş yazarı Fabrizio Mafessoni, “Bu genomun ilginç yanı, iki popülasyon hakkında da bilgi edinmemize izin vermesi. Anneden gelen Neandertal soyu ve babadan gelen Denisovalı soyu.” diyor.

Araştırmacılar, annenin Batı Avrupa’da yaşayan Neandertallere, daha önce Denisova Mağarası’nda yaşamış bir Neandertal bireyden genetik olarak daha yakın olduğunu belirledi. Bu durum, Neandertallerin ortadan kaybolmadan on binlerce yıl önce Batı ve Doğu Avrasya arasında göç ettiklerini gösteriyor.

(HPV, Modern İnsanın Neandertal ve Denisovalılarla Melezlenmesinden Geliyor)

Genom analizleri, Denisovalı babanın da aile ağacında en az bir Neandertal atası olduğunu ortaya çıkardı.

Araştırmanın üçüncü yazarı Benjamin Vernot, “Bu tek genomdan, Neandertaller ve Denisovalılar arasındaki etkileşimlerin çoklu örneklerini tespit edebiliyoruz.” diyor.

Araştırmanın baş yazarı Svante Pääbo, “Bu Neanderthal ve Denisovalı melezini, genomları dizilenen bir avuç antik insan arasından bulmamız oldukça sıradışı bir durum.”

“Neandertaller ve Denisovalılar tanışmak için pek çok fırsata sahip olmamış olabilirler. Ama tanıştıkları zaman, sık sık çiftleşmiş olmalılar. Daha önce düşündüğümüzden çok daha fazlası vardı.”

Science Daily. 22 Ağustos 2018.

Makale: Viviane Slon, Fabrizio Mafessoni, Benjamin Vernot, Cesare de Filippo, Steffi Grote, Bence Viola, Mateja Hajdinjak, Stéphane Peyrégne, Sarah Nagel, Samantha Brown, Katerina Douka, Tom Higham, Maxim B. Kozlikin, Michael V. Shunkov, Anatoly P. Derevianko, Janet Kelso, Matthias Meyer, Kay Prüfer, Svante Pääbo. The genome of the offspring of a Neanderthal mother and a Denisovan father. Nature, 2018