Güneydoğu Asya’nın Tarih Öncesi Tartışmaları Antik DNA ile Çözüldü

İnsanların Güneydoğu Asya’da nasıl yerleşime başladığını tartışan iki büyük teori, 8.000 yıllık iskeletlere yapılan antik DNA analizi ile çürütüldü.

Güneydoğu Asya’dan 8.000 yıla kadar eski insan iskeleti kalıntılarından DNA analizi yapıldı. C: Fabio Lahr/University of Cambridge

Güneydoğu Asya, dünyadaki genetik çeşitliliğin en fazla olduğu bölgelerden birisi. Fakat, bilim insanları bu bölgedeki popülasyonun kökeni hakkındaki teorilerden hangisinin doğru olduğu konusunda çok uzun süredir anlaşmazlık içindeydiler. Teorilerden birisi, 44.000 yıl önce Güneydoğu Asya’ya yerleşen ve tarım uygulamalarını Doğu Asya’daki çiftçilerden bağımsız bir şekilde benimseyen yerli Hòabìnhian avcı toplayıcılarını içeriyordu. “İki katmanlı model” diye adlandırılan ikinci teori ise Çin’den göç eden pirinç çiftçilerinin, yerli Hòabìnhian avcı toplayıcılarının yerini aldığını savunuyordu.

Science bilimsel dergisinde yayımlanan yeni makalede iki teorinin de tam olarak doğru olmadığını gösteriyor. Bu çalışma, günümüz Güneydoğu Asyalı popülasyonlarının en az dört antik popülasyondan geldiğini keşfetti.

(Güneydoğu Asya Tarihinde Üç Ana Göç Dalgası Yaşandı)

Bu araştırma için, Malezya, Tayland, Filipinler, Vietnam, Endonezya, Laos ve Japonya’ya ait 8.000 yıla kadar eski insan iskeleti kalıntılarından DNA elde edildi. Daha önce, bu bölgeden 4.000 yıla kadar olan örnekler başarılı bir şekilde dizilenebilmişti. Hòabìnhian avcı toplayıcıları ve Japonya’nın tarih öncesi Jomon döneminden bir birey, bu iki popülasyon arasındaki şüphelenilen bir genetik bağlantıyı ortaya çıkarıyor.

Toplamda 26 antik insan genomu dizisi incelendi ve günümüzde Güneydoğu Asya’da yaşayan insanlardan modern DNA örnekleriyle karşılaştırıldı.

Bu araştırma oldukça etkileyici çünkü Güneydoğu Asya’daki sıcaklık ve nem oranı, DNA korunumu için en kötü çevresel koşulları oluşturuyor ve bu da bilim insanları için fazlasıyla zorlayıcı oluyor.

Bu araştırma, St. John’s College, Cambridge Üniversitesi ve Kopenhag Üniversitesi’nde pozisyona sahip olan Profesör Eske Willerslev’in başında olduğu uluslararası bir araştırma grubu tarafından yapıldı.

Kendisi “Zengin insan genetiğine sahip olan Güneydoğu Asya bölgesine ışık tutabilmek için, bu tropik bölgeden DNA elde etmek adına çok fazla emek sarf ettik. 26 insan genomu elde ettiğimiz ve bu grupların inanılmaz derecedeki genetik zenginliğini ortaya çıkardığımız gerçeği şaşkınlık verici” diyerek açıklıyor.

(Modern İnsanlar 73.000 Yıl Önce Güneydoğu Asya’daydı)

Kopenhag Üniversitesi, Danimarka Doğal Tarih Müzesi’nin GeoGenetics Merkezi’nde doktora öğrencisi ve makalede baş yazar olan Hugh McColl diyor ki “Doğu Asya’nın güneyinden 25 bireyi ve Jomon döneminden bir Japon’u içeren toplam 26 antik insan genomu ile daha önceki iki yorumlamanın da tam olarak Güneydoğu Asya tarihinin karmaşıklığına uymadığını gösterdik. Hem Hòabìnhian avcı toplayıcıları hem de Doğu Asya çiftçileri, günümüz Güneydoğu Asyalı çeşitliliğine katkıda bulundular ve sonraki göçlerle Güneydoğu Asya’daki adaları ve Vietnam’ı etkilediler. Sonuçlarımız, Güneydoğu Asyalı tarih öncesi hakkında çok uzun süredir mevcut olan bir tartışmayı çözmede yardımcı oluyor.”

GeoGenetics Merkezi’nde docent ve diğer baş yazar olan Fernando Racimo, “Güneydoğu Asya’da insanların yerleşime başlama tarihi, yoğun bir tartışma içinde. Hòabìnhian’dan Demir Çağı’na kadar bir dönemi içeren araştırmamız ile günümüz Güneydoğu Asyalı popülasyonlarının en az dört antik popülasyondan geldiğini bulduk. Bu durum, daha önce düşünülenden çok daha karmaşık bir model.” dedi.

Bilim insanları, antik insan kalıntılarından elde edilecek daha fazla DNA örneği ile Güneydoğu Asya’nın gizemli genetik tarihi hakkında daha fazlasını öğrenmeyi umuyorlar.

Science Daily. 6 Temmuz 2018.

Makale: McColl et al.,”The prehistoric peopling of Southeast Asia”. Science, 2018; 361 (6397): 88 DOI: 10.1126/science.aat3628

Koç Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetik bölümü mezunu ve Arkeoloji ve Sanat Tarihi bölümü ile yandalı var. Paris Diderot Üniversitesi'nde Genetik yüksek lisansını tamamladı ve Jacques Monod Enstitüsü'nde Paleogenomik laboratuvarında doktorasına devam ediyor. Araştırma alanları: Fransa'daki Neolitik Dönemden itibaren antik insan popülasyonlarının demografisi ve dinamiği, nadir görülen genetik hastalıkların evrimi ve Orta Çağ Fransızlarının genetik yapısı.