Bilinen En Eski Peynir 3800 Yıllık Bir Mumyanın Yanında Bulundu

Dünyanın en eski peyniri, Çin’in Taklamakan Çölü’nde bulunan ve yaklaşık 3.800 yaşında olan mumyaların bedenlerinde keşfedilmiş olabilir.

Bilinen En Eski Peynir 3800 Yıllık Bir Mumyanın Yanında Bulundu

Boynunda peynir parçaları bulunan bir mumya (Görsel: Y.Liu and Y.Yang)

Araştırmacılar yeni keşfedilen peyniri, 2002 ve 2004 senelerinde, Ordek Nekropolü olarak da bilinen Xiaohe Mezarları’nın kazıları esnasında ortaya çıkardılar. Bu mezarlar, hava ile oluşacak temasın engellenmesi için inek derisi ile kaplanarak mühürlenmiş ve ters dönmüş kayıklara benzeyen geniş, ahşap tabutlarda gömülen yüzlerce mumyayı barındırıyordu. Araştırma ekibi, çeşitli mezarlarda bu peynirin 1 cm ile 2 cm arasında değiştiğini, mumyaların boyunlarını ve göğüslerini süslediklerini fark etti.

Kimyasal analiz, bu tarihi peynirin üretiminin “cheddar” gibi sert peynirlerin üretiminde kullanılan “rennet” adlı bir enzim gerektirmediğini ortaya çıkardı. Üreticiler, bu peyniri muhtemelen kefir gibi içeceklerin yapımında hala popüler olan Lactobacillus  ve Saccharomycetaceae gibi mikroplarla mayalandırıyorlardı.  Bunu desteklemek için araştırmacılar, kendi üretmiş oldukları kefir ile bulunan peyniri kıyasladılar. Kefirin kimyasal ve bakteriyel birleşiminin, mumyalarla beraber gömülen ürüne, yani peynire uyduğunu buldular.

Bulunan peynir, (korunması daha kolay olan) normal salamura peynirden daha az tuzluydu. Bu bulgu, peynirin üretildiği anda tüketilmesi amacıyla yapıldığını ve uzun mesafe ticaretleri için elverişli olmadığını ortaya koyuyor. Bu tarz fermente peynirler, eski çağ insanlarının bağırsakları için prebiyotik yararlar sağlamış olabilirler, hatta bunun yanı sıra, hayvan güdümünün baskın bir yaşam biçimi haline gelişinin nedenini de açıklayabilirler. “Kefirden elde edilen kanıtlar, yerel nüfusun laktoz intoleransına rağmen, sütün neden Doğu Avrasya’dan yayıldığını anlamamıza yardım ediyor” diye belirten araştırmacılar peynirin muhtemelen lezzetli olmasının yanı sıra, kolay sindirilebilir bir özelliğe de sahip olduğunu belirtiyorlar.

livescience.com

Yeditepe Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümünde hem lisans hem de yüksek lisansını bitirdi. Şu anda ise Yıldız Teknik Üniversitesi Diller ve Kültürlerarası Çeviribilim doktora programına devam ederken aynı zamanda yine Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller bölümünde öğretim görevlisi olarak çalışıyor. Özel olarak sanat sosyolojisine, göstergeler ve metinlerarasılık konularına ilgi duyuyor.