Beş Metrelik Dinozor Boynu Bulundu

Miquel Crusafont Paleontoloji Katalan Enstitüsünden ve Zaragoza Üniversitesi’nden Araştırmacılar, İspanya’da, dinozorların Sauropod türüne ait beş metre uzunluğunda boyun buldu. 2500 kilo ağırlığındaki boyna zarar vermeden taşıyabilmek için çeşitli önlemler alındı.

Paleontologların “Momia” adını verdikleri dinozor boynu, 5,5 metre uzunluğunda ve 1,5 metre genişliğinde. Şimdilik 2000 ila 2500 kilogram arasında olduğu öngörülüyor. Araştırmacılar, tüm boynu olduğu gibi topraktan çıkarmanın ilginç bir deneyim olduğunu, bu tür fosillerin genellikle dağılmış halde bulunduğunu belirtti. Sauropod türüne ait bu dinozorun, boyun bölgesindeki 7-8 omurganın anatomik bağlantı içinde olması, bunların 68 milyon yıl önce yaşarkenki haliyle aynı pozisyonda olduğu anlamına geliyor.

Bu mezozoik alandaki araştırma grubunun liderliğini üstlenen Angel Galobart, bulunan boyun hakkında şöyle konuştu: “Bu fosilin bizim için üç büyük önemi var. Bilimsel olarak: elimizde bize çok fazla bilgi sağlayabilecek bir iskelet var. Bilgilendirici olarak: fosil hazır olduğu anda, müzede öncelikli olarak sergileneceğini düşünüyoruz. Tarihsel değer olarak: bu kazı, neredeyse 60 yıl önce başlamış olan bazı projelerin doruk noktasıdır.”

Oracu-1 adlı bu alan, yaklaşık olarak 1950’lerden beri bilinmekteydi fakat, 1980’lere kadar ekonomik nedenlerden dolayı çalışmalara başlanamadı. Fosili kazma ve taşıma operasyonu neredeyse beş saat sürdü ve güçlü kazıcılar kullanılması gerekti. Fosilin bulunduğu Oracu-1 adlı alana erişim oldukça zor ve son birkaç yıldır kazı çalışmaları dahilinde fosili taşıyabilmek için burada yol çalışmaları yapılıyordu.

Sauropod Türü Dinozorların Özellikleri Neler?

Yaklaşık 150-180 milyon yıl önce yaşamış ve dünya üzerinde yürüyen en büyük canlı olarak bilinirler. Çok uzun boyunları ve kuyrukları vardır. Gövdesine oranla kafatasları oldukça küçüktür. Bacakları tıpkı filin bacakları gibi dimdiktir. Burun delikleri birçok kara omurgalısında olduğu gibi burnun sonunda değil, kafalarının tepesindedir. Bu devasa yaratıkların bir diğer şaşırtıcı özelliği ise vücut zırhlarının oldukça narin olmasıdır. Antartika dışında tüm kıtalara yayıldığı gerek ayak izleriyle, gerek fosilleriyle kanıtlanmıştır. Yaklaşık 100 milyon yılı kapsayan yaşam süreleriyle, dinozorların en uzun yaşayan gruplarından biridir.