Avrupa’da Görülen Açık Renk Ten Geni, Orta Doğu’dan Gelmiş

Yapılan araştırmaya göre Avrupalılar her zaman açık tenli değildi ve Kafkas Irkları (Caucasoid ya da Europid adı verilen Avrupa, Batı Asya ve Kuzey Afrika halkları) Avrupa kıtasına oldukça geç bir tarihte geldi. Avrupa’ya yakın zamanda, Orta Doğu’dan gelen açık renk ten geni, tüm kıtaya hızlıca yayıldı.

Avrupalı Genleri Yakın Zamanda Evrildi ama Hızlı Yayıldı

7000 yıl önce Stuttgart’ta yaşamış bir kadına ait kafatası. Kafatasından alınan DNA örnekleri Avrupa tarihi araştırmalarına katkı sağladı (Fredrik Hallgren)

Araştırma, Kafkas Irkları’nın Avrupa boyunca “farklı yerlerde gelişen bir evrim kırkyamasının” ürünü olduğunu belirtiyor. Bilim insanları ayrıca açık renkli tene neden olan üç gen keşfetti. Bu veriler, geçtiğimiz 8,000 yıl içinde Avrupalıların deri renginin açılmasında rol oynadı.

Araştırmacılar geçen seneden beri antik toplumların DNA dizisini çıkarıyor. Bu çalışmalarda şu ana kadar, modern Avrupalıların, 8,000 yılda, Avrupa’ya göç ederken birbirine karışan en az üç farklı popülasyona ait avcı toplayıcıların ve çiftçilerin bir ürünü olduğu keşfedildi.

Harvard Üniversitesi Popülasyon Laboratuvarı’ndan Iain Matheison ve genetikçi David Reich, Avrupa’daki arkeolojik farklı yerleşimlerden 83 bireyin DNA’sıyla, 1000 Genom Projesi’nden modern DNA’ların önemli kısımlarını karşılaştırdı. Bu karşılaştırma sonucu, cilt pigmentasyonuyla (cilt rengi) bağdaştırılan genlerin, Avrupa’da doğal seleksiyon sürecinde elenmediği ve sağ kaldığı görüldü.

Modern insan yaklaşık 40,000 yıl önce, ilk defa Afrika’dan Avrupa’ya geldiğinde koyu renk tenleri vardı. Fakat ilk çiftçiler Orta Doğu’dan Avrupa’ya gelmeye başladığında bu durum değişti.

Avrupa yerlisi avcı toplayıcılarla çiftleşmeye başlayan Orta Doğulular, açık renk tene neden olan SLC24A5 ve SLC45A2 genlerini taşıyordu. Bu genler cilt rengini açılmasına ve depigmentasyona yol açıyordu. Ten renginin açılmasına neden olan bu genlerden biri Avrupa’da öne çıktı. Bunun sonucunda Orta ve Güney Avrupalılar açık renk tene sahip oldu.

Örneğin, 8,500 yıl önce hala İspanya, Lüksemburg ve Macaristan’da koyu renk özelliği görülüyordu. Bu genlere sahip olan bireylerde de, cilt renginin açılmasına neden olan iki gen (SLC24A5 ve SLC45A2) görülmedi.

Fakat 7,700 yıl önce İsveç’te yaşamış bireylerden alınan DNA örneklerinde de hem bu iki gene, hem de mavi renk göze neden olan bir üçüncü gene rastlandı. Yani bu insanlar hem açık tenli hem de mavi gözlüydü.

Avrupalı Erkeklerin Çoğunun Atası Sadece Üç Bronz Çağı Erkeğiydi

Independent, Science Magazine. 7 Nisan 2015.