5.000 Yıllık Toplu Mezarda Gömülenler Aile Çıktı

Arkeologlar, Polonya’da buldukları 5.000 yıllık bir toplu mezarın, trajik bir aile katliamının sonucu olduğunu keşfetti.

Toplu mezardaki insanların ilk gömüldüklerinde nasıl görünüyor olabileceğini yorumlayan bir sanatçı canlandırması. C: Michal PodsiadLo

Polonya’da bulunan 5.000 yıllık mezarda, kafatasları parçalara ayırılmış erkek, kadın ve çocuk iskeletleri ortaya çıktı.

Söz konusu toplu mezar 2011 yılında ortaya çıkartıldı ancak Bronz Çağı iskeletlerine yapılan DNA analizi, mağdurlara ne olduğu konusunda yeni bir ve ilginç bilgiler verdi.

DNA analizleri, mezardaki tüm iskeletlerin birbiriyle ilişkili olduğunu ve annelerin çocuklarını kucaklar vaziyette dikkatlice gömüldüğünü ortaya koydu.

(Avrupa’daki Megalitik Mezarlara Aileler Gömülmüş)

Mezarın içinde baba bulunmadığından ve sadece az sayıda erkek vücudu bulunduğundan araştırmacılar, babalar köyden uzaktayken ailenin öldürüldüğünü düşünüyor.

Babalar, döndüklerinde ailelerini gömen kişiler de olabilir. Mezarı kim yaptıysa açıkça, cesetlerin en yakın aile ilişkilerine göre gömüldüğünden emin olmuştu.

5.000 yıl önce anneler ve çocuklar yan yana toplu mezara gömülmüş. C: Wodarczak

Alandaki mezar eşyaları, insanların Küresel Amfora topluluğuna ait olduğunu gösteriyor. Bu topluluk, yaklaşık 5.000 yıl önce Avrupa’da yaygındı ve potansiyel rakip olan İp Baskılı Seramik Kültürü Topluluğu gibi benzer bölgelerde dolaşan diğer gruplarla şiddetle çarpışmış olabilirler.

Arkeolog ve projedeki araştırmacılardan biri olan Morten E. Allen şunları söylüyor: “DNA, tüm bu bireylerin tam aile bağlarını belirledi. Tarih öncesi bir topluluğa bu denli ayrıntılı bir genomik bakış kazandırmayı ilk kez başardık.”

(7000 Yıllık Katliam: Yabancılar Kafalarına Vurularak Öldürülmüş)

“Keşif oldukça önemli, çünkü tarih öncesi bir topluluğa dair ayrıntılı bilgiler edinebilir ve bu insanların sosyal ve kültürel olarak nasıl organize olduğunu görebiliriz.”

“Açıkçası bütün bu insanlar geniş bir aile olmuş ve çekirdek aile bağları hem yaşamda hem ölümde çok önemliymiş. Bu ilişkilere göre mezara yerleştirilmişler.”

The Sun. 8 Mayıs 2019.

Makale: Schroeder, H., Margaryan, A., Szmyt, M., Theulot, B., Włodarczak, P., Rasmussen, S., … & Witkowska, B. (2019). Unraveling ancestry, kinship, and violence in a Late Neolithic mass grave. Proceedings of the National Academy of Sciences, 201820210.